#6 : Vergroot je creativiteit

Vergroot je creativiteit

Generatieve AI kan jou helpen om nieuwe dingen te verzinnen of ze voor je te maken.

In de vorige hoofdstukken ging het over productiviteit.

We hebben laten zien dat je met tools als Copilot of ChatGPT een stuk effectiever kan werken. 

En nu gaan we het hebben over creativiteit.

Daarvoor moeten we even naar Colorado in de VS.

Daar werd een wedstrijd georganiseerd voor kunstenaars. Het winnende schilderij is hier afgebeeld. Het was getiteld "Theatre d'Opéra Spatial".

jason allen

Laten we daar eens dieper induiken.

Jim staat stil bij de prijswinnende prompt.

Hoe kan dat?

Precies dezelfde prompt, maar toch een andere afbeelding.

Creatief met AI.

Eerder in deze cursus heb je geleerd over "transformers". Dat is de manier waarop Generatieve AI aan de slag gaat met je prompt.




Tip: ”In de stijl van”

Je kunt ook een bestaande foto importeren en die door AI laten omzetten. Hieronder was bijvoorbeeld aan de prompt toegevoegd: in de stijl van Van Gogh.

vangogh

Iemand die hier alles over weet is Rodger Werkhoven.

In deze video stelt hij zichzelf voor.

Laten we beginnen met 'hallucineren'.

Rodger legt uit waarom dat onvermijdelijk is bij text-to-image modellen.

En dan even over nepnieuws.

Nu iedereen gebruik kan maken van text-to-image modellen, kan ook iedereen nepfoto's maken die eruit zien als échte foto's.

Een tijdje geleden gingen deze AI-foto's rond van de paus in kleding van Balenciaga.

two popes

Deepfakes en de rol van social media.

Als je dit een interessant onderwerp vindt, hebben we eventueel nog een andere cursus voor je. Hij heet Digitale Weerbaarheid en is door hetzelfde team samengesteld als onze AI-cursussen.

fake news

Copyright of copy left?

Het lastige aan Generatieve AI-modellen is dat niet altijd duidelijk is met welk bronmateriaal zo'n model is getraind. En dat zorgt ervoor dat intellectueel eigendom voor het gemak -of uit onkunde- wordt genegeerd.

Stel: je bent fotograaf.

Dan is het niet ongebruikelijk dat door jou genomen foto's op internet te vinden zijn. En gezien de datahonger van AI-modellen, kan het dus ook zo zijn dat jouw foto's zijn gebruikt voor het trainen van een AI-model.

fotograaf

Vervolgens is er iemand bij NIKE die een nieuwe advertentie moet maken.

Dan kan het zijn dat ze gebruik maken van een AI-model dat een heel mooie afbeelding creëert, onder meer dankzij jouw oorspronkelijke foto!

Maar je krijgt niet betaald, want niemand weet dat jouw foto in de trainingsdata zat.

ai course

AI-geletterdheid.

Het wordt bedrijven en organisaties afgeraden om door AI-gegenereerde afbeeldingen te gebruiken in externe communicatie. Het is immers wachten op rechtszaken tegen bijvoorbeeld Midjourney.

Je kunt AI natuurlijk wel gebruiken in het creatieve proces. Maar huur daarna een echte fotograaf in om de gewenste foto te maken.

Maar als je tóch niet kunt laten.

Volgens de AI Act van de Europese Unie moet je transparant zijn over AI-gegeneerde content. Concreet betekent dit: 




Track 6 afgerond!

NEXT UP: AI en de overheid


Je wordt automatisch doorgeschakeld, of klik op bovenstaande knop.