Machines leren van mensen… en mensen van machines. Benieuwd hoe?
Klik op de begrippen voor een korte samenvatting.
Ook dankzij deze methode wordt jouw leven een stuk makkelijker gemaakt. Een voorbeeld hiervan is een spamfilter. Dankzij dit systeem hoef je niet zelf alle spam uit je inbox te verwijderen, maar wordt dat voor je gedaan.
Stel je eens voor dat je het algoritme van een spamfilter gaat schrijven. Bij welke van de volgende woorden gaan er bij jou alarmbellen rinkelen? Oftewel: hoe groot schat je de kans dat e-mails met de volgende woorden spam zijn?
Iedere keer maakt een spamfilter de afweging: is de kans groter dat het spam of geen spam is? Dat doet het systeem door e-mails die als spam gemarkeerd zijn te vergelijken met de binnenkomende e-mails. Helaas worden oplichters ook steeds slimmer en wordt het steeds moeilijk om het verschil te zien.
Hier gaat het computermodel ook groepjes maken, maar zonder dat we 'labels' geven. Het model vormt ze zelf op basis van patronen in de data. Dit heet clusteren en kom je vooral tegen bij suggesties welke instagram-account of welk Youtube-filmpje óók interessant voor jou kan zijn.
Zo hoef je niet zelf eeuwenlang te scrollen op zoek naar een leuke film of serie.
Maar let op, zulke systemen kunnen ook eenheidsworst creëren. Als je drie keer achter elkaar een romantische film hebt gekeken, raadt Netflix je niet gauw een documentaire over de Tweede Wereldoorlog aan. Hierdoor krijg je alleen informatie voorgeschoteld die past bij jouw voorkeuren.
Misschien niet, maar hetzelfde mechanisme wordt gebruikt op Facebook en nieuwssites. Je ziet alleen nog informatie die overeenkomt met jouw persoonlijke voorkeuren en standpunten, waardoor je een heel eenzijdig beeld te zien krijgt…
Tot nu toe hebben we vooral gekeken naar relatief overzichtelijke data, zoals surfgedrag of online aankopen. Maar hoe zit het met grote hoeveelheden ongestructureerde data, zoals foto's en video's? Daarvoor heb je deep learning nodig! En daarover gaat het in de volgende track.