#5 : De rol van de docent

De rol van de docent

Hoe verandert jouw werk door automatisering en welke nieuwe rollen zijn er?

We maken daarbij de vergelijking met de auto.

 Wat is de rol van de bestuurder, als de auto steeds meer functies gaat overnemen?

De leerkracht, samen met Artificiële Intelligentie.

Inge legt uit welk model daarbij van pas kan komen.

In de vorige track hadden we het over dashboards.

Deze geven je inzicht in de data en beslissingen die al dan niet voor of over de leerling genomen worden. Maar je kunt deze alleen goed gebruiken als je weet wat er gebeurt. Stel je voor je bent vrachtwagenchauffeur en er gaat een lampje branden. Dan moet je goed weten wat dat lampje betekent en wat je moet doen, ook al weet je niet precies wat er in de vrachtwagen gebeurt om dat lampje te laten branden.

Niet alle systemen geven op dit moment goed inzicht in wat er gebeurt.

Het gaat dus niet alleen om het interpreteren van de lampjes, maar ook om de controle of het lampje wel om de goede reden brandt op het dashboard. Bijvoorbeeld bij specifieke groepen leerlingen, kan AI het wel eens bij het verkeerde eind hebben. Hier moeten we ons goed bewust van zijn. 

Wat betekent dit voor de leerkracht?

Inge licht dit toe aan de hand van de 5 verschillende lagen.

AI in het voortgezet onderwijs.

Het perspectief van Jasper, Raymond en Leo.

Track 5 afgerond!

NEXT UP: Chat GPT in de klas


Je wordt automatisch doorgeschakeld, of klik op bovenstaande knop.