Maar kort gezegd is het een stappenplan. Het is een manier om iets aan te pakken. Wist je dat je je veters altijd op dezelfde manier strikt? Dat doe je stapje voor stapje. Vaak zonder bij na te denken.
Of wat dacht je van de was?
Bekijk de video voor een alledaags algoritme.
Als je het zo bekijkt, gebruik je de hele dag algoritmes.
Klik op de plusjes voor twee andere voorbeelden.
Een omelet bakken
1. Zet een koekenpan op het vuur.
2. Doe een klontje boter in de hete koekenpan.
3. Klop een ei los in een kom.
4. Schud het mengsel vanuit de kom in de koekenpan.
5. Voeg, als je wilt, wat peper en zout toe.
De hond uitlaten
1. Pak de riem van de hond.
2. Zoek de hond.
3. Maak de riem vast aan de halsband van de hond.
4. Laat de hond uit.
5. Maak, bij thuiskomst, de riem van de halsband weer los.
Ook computers zijn gek op algoritmes.
Als je gaat programmeren, geef je de computer eigenlijk een stappenplan. Zo kunnen ze heel snel een taak leren. En als ze leren van de juiste data, vinden wij dat ze 'intelligent' gedrag vertonen.
Dankzij algoritmes kunnen computers goed onthouden en ver vooruit plannen.
Zo kunnen AI-systemen bepaalde taken heel snel uitvoeren. Soms zelfs véél sneller dan mensen. En daar hebben we een vet voorbeeld van!
Bij Jim thuis is de kubus ook een succes.
Kijk even mee!
De snelheid waarmee het systeem de Rubiks Kubus oplost is indrukwekkend, vind je niet?
Het is een kwestie van de juiste stappen doorlopen en een beetje vooruit denken. En daarover gesproken: we hebben een leuk raadsel voor je!
Simone staat aan de oever van een rivier. Ze staat er samen met een vos, een kip en kippenvoer.
Ze wil de dieren en het voer naar de overkant van de rivier brengen. Simone heeft echter een probleem…
De boot is klein. Naast Simone zijn er maar twee plekjes over.
Dat betekent dat ze dus niet in één keer de vos, de kip én het kippenvoer kan meenemen.
Er zijn nog twee andere problemen:
1. De vos en de kip kunnen niet samen achter blijven. Als dat gebeurt, dan eet de vos de kip op.
2. Ook kan Simone de kip en het kippenvoer niet samen achterlaten.
Doet ze dat wel, dan eet de kip het voer op.
Dus wat nu?
Pak er pen en papier bij!
Wat als de puzzel nog wat moeilijker wordt gemaakt en Simone niet twee, maar één plek over heeft in haar boot?
Dit is voor de échte puzzelaars. Bekijk de video om te zien hoe vaak Simone in dat geval op en neer moet varen.
Meestal lukt het wel om tijdens een spel enkele beurten vooruit te denken.
Een computer kan dit ook: die denkt na over alle mogelijke keuzes. Zo kun je een AI-systeem leren om in nieuwe situaties de beste oplossing te kiezen.
Een computer die vooruit ‘denkt’, klinkt dat ingewikkeld? Een beslisboom maakt duidelijk hoe dit werkt.
Bekijk de video.
Door een beslisboom snap je beter hoe een computer keuzes maakt. Al die keuzes staan beschreven in een algoritme.
Als er veel keuzes zijn, kan een beslisboom heel lang worden. Voor een computer is dat geen probleem: die kan supersnel de hele beslisboom bekijken.
Even samengevat:
Een algoritme is een lijst met instructies die zorgt dat je je einddoel bereikt.
Slimme systemen lossen dankzij algoritmen allerlei verschillende soorten puzzels op.
Computers gebruiken algoritmes om mensen te adviseren of te helpen.