Tot nu toe waren AI-systemen voornamelijk goed in het analyseren en verwerken van data. Maar nu kon de AI ook zélf iets nieuws verzinnen!
”Een papegaai met een olifantengeheugen”
Zo wordt ChatGPT door sommigen genoemd. Waarom dat is, gaan we nu bespreken.
Eerst even over de naam...
Waar staat GPT eigenlijk voor?
ChatGPT is dus getraind met veel bestaande teksten.
Het valt daarmee in de categorie "machine learning". Het heeft geleerd van alle teksten op Wikipedia, van gedigitaliseerde boeken en nog veel meer.
Doordat het zo veel teksten kent...
kan ChatGPT "uit zijn hoofd" zinnen aanvullen die nog niet af zijn. Laten we dat eens proberen.
En ChatGPT kan niet alleen het volgende woord raden.
Ook het volgende, en het volgende, en het volgende, en het volgende, en het volgende.
Vertaal dit ff
Je kunt ChatGPT heel makkelijk teksten laten vertalen naar het Frans, Engels, Chinees, of welke taal je maar wilt. Daarnaast kan je ook teksten laten herschrijven. Bijvoorbeeld: maak deze tekst iets korter en grappiger. Of: herschrijf deze moeilijke tekst in begrijpelijke taal.
Prompt
Een prompt is een beginnetje. Je geeft zelf een voorzet, of een vraag. En vervolgens laat je ChatGPT het karwei afmaken. Daarna kun je weer een beetje bijsturen, net zolang totdat het resultaat naar je zin is. Prompt is een woord dat je vaak zult horen.
ChatGPT in de klas
Pieter van Boheemen is programmamanager AI & Techniek aan de Hogeschool Rotterdam. Hoe kijkt hij hiernaar?
Nieuwe manieren van leren
Een ding is zeker: ChatGPT zorgt voor veel opschudding. In sommige klassen is het al onderdeel van de lessen, in andere klassen mag het alleen thuis.
Ook is ChatGPT nog niet perfect.
(Klik op de woorden om te lezen over de beperkingen)
Maar het biedt ook nieuwe kansen.
Pieter legt uit.
We gaan naar het laatste hoofdstuk!
Eerst nog een korte samenvatting:
ChatGPT kan heel goed woorden in een juiste volgorde zetten.
Dat is handig bij allerlei klusjes die met taal te maken hebben.
ChatGPT kan veel maar moet niet 100% vertrouwd worden.
In het onderwijs verschillen mensen nog van mening. Zit het het leren in de weg?
Of biedt het leerlingen juist een extra steun in de rug en geeft het extra aandacht?